...............Han sträcker fram handen "Alec Stoltz.", min hand tar tag i hans, "Victoria Söderberg.".
"Ni är inte här ifrån märker jag miss. Slå dig ner", hans hand gestikulerar mot fåtöljen, medan han sätter sig ner i den andra. "Så du vill börja jobba hos oss?", han drar handen genom skägget.
"Ja jag har tänkt det", det där lät dumt. Vad ska jag säga? Han verkar inte behöva fler anställda, han verkar bara vara besvärad över att jag är här. "Jag flyttade hit nyligen och söker ett jobb," stammar jag fram. Jag tror att osäkerheten i min röst skiner igenom, "- och eftersom jag är utbildad servitris och har jobbat med detta i flera år förut så känner jag att ni inte kommer begå ett misstag.", han nickar.
"Var flyttade du hit från?", vad spelar det för roll? Nyfikenhet, eller få tiden att gå och verka vara intresserad?
"Sverige, jag har bott där i hela mitt liv. Jag var au pair här i ett år efter att jag tog studenten.", sa jag för mycket nu? Detta är min första arbetsintervju, jag vet inte hur det går till. Vad ska man säga? Hur mycket ska man berätta om sig själv? Ska han inte fråga om cv, allting står ju där?
"Oh, det låter spännande. Vad var det för ställe du jobbade på?", ska jag säga att det är min mosters mans restaurang? Nej, då kommer han säkert tro att det var så jag fick lov att börja jobba där. Vilket nog inte är till min fördel.
"Det var en restaurang som heter Olivers Pub, de serverade mest vad vi kallar svensk husmanskost.", jag skymtar ett leende på läpparna.
"Som svenska köttbullar?" säger han och skrattar.
"Ja precis", ler jag mot honom.
"Jag tror att du skulle passa in här miss..." - "Söderberg", rättar jag honom.
"Mm, miss Soederberg", än en gång skymtar jag hans leende. Det låter så roligt när de ska säga mitt efternamn. "Jag tänkte att vi kunde gå igenom ditt schema och vad som passar dig bäst.", han reser sig upp och tar fram en mapp som ligger på skrivbordet. Han slår upp mappen.
"Ifall du jobbar i frukosten ska du vara här ungefär en timme innan vi öppnar, det är oftast två stycken som hjälps åt att förbereda det som behövs. Vi öppnar klockan sju, så då får du vara här ungefär klockan sex. Vid halv tolv börjar lunchen, då behöver du vara här cirka tjugo minuter innan så du hinner byta ut menyn och lära dig vad dagens innehåller.", han harklar sig och fortsätter. "Efter lunchen tar vi in vår vanliga meny, det är runt klockan fyra. Då har oftast de som jobbat under dagen förberett så det ska underlätta för dem som jobbar på kvällen. Sen stänger vi klockan tio. På torsdagar, fredagar och lördagar har vi öppet mellan tio fram till klockan två på natten. Men du kommer inte jobba där förrän du isåfall lärt dig lite barteknik.".
"Jag jobbar gärna blandade pass, och lär mig mer än gärna barteknik. Lite kunskap har jag om det, vi fick gå en kort kurs i Sverige.", jag börjar tänka på Felicity, Annie och Jona som sitter ute i bilen. De måste vara oerhört uttråkade. Han tittar på mig och ser fundersam ut.
"Du är välkommen på måndag miss, arbetsuniform är en vit skjorta med en svart kjol. Eller byxor om du önskar det, har du inte det själv så kan vi fixa det åt dig. Du måste även ha ett hårband som du har i frukosten och under lunchen. Så jag förväntar mig att se dig här klockan sju på måndag morgon!", jag tror att han kan se hur ivrig jag blir. Jag nickar och ler mot honom, sen sträcker jag fram handen
"Tack så oerhört mycket mr. Stoltz!", han tar tag i min hand och ler mot mig.
"Nöjet var på min sida miss.".......

1 kommentarer

Kaleido

08 Feb 2013 22:08

Så kul att läsa :D Go Elin!

Svar: Hihi wihooo :)
elin

Kommentera

Publiceras ej